Susipažinimas su „Netherlands Dance Theatre“ šokėja Arina Trostyanetskaya
2017-07-28 Dance
Rugpjūčio 14-19 dienomis Vilniuje viešės buvusi vienos didžiausių Europoje šokio trupių Netherlands Dance Theatre šokėja Arina Trostyanetskaya. Baleto seminarus ji ves tradiciškai šokio bendruomenei sezono pradžią skelbiančioje „Vasaros šokio mokykloje“.
Iš Rusijos kilusi Arina Trostyanetskaya 2009 metais pateko į vieną garsiausių šokio trupių - „Netherlands Dance Theatre“ (NDT 2), kur ji dirbo su tokiomis choreografijos legendomis kaip Hans van Manen, Paul Lightfoot ir Sol León.
Pasak pačios atlikėjos, ji yra išbandžiusi neoklasikinį, ekspresionistinį, modernų ir kitus šokio stilius.
Vilniuje A. Trostyanetskaya žada pristatyti kiek kitokį požiūrį į klasikinį baletą. Seminaruose tradiciniai baleto struktūros elementai bus išreikšti didesne dinamika ir muzikalumu.
Choreografė dėsto baleto seminarus Stokholme, Kopenhagoje, Sankt Peterburge, o prieš atvykdama į Vilnių, ji pasakoja apie savo požiūri į globalėjantį šokio pasaulį bei dalijasi patarimais, kaip išlikti ne tik fiziškai aktyviems, bet ir kūrybiškiems.
Keliaujate po pasaulį, vedate mokymus: ar pastebite kokių nors skirtumų tarp šokio kultūros skirtingose šalyse arba kaip tai paveikia šokėjų fiziologiją?
Arina Trostyanetskaya: Dirbu šokėja ir mokytoja įvairiose šalyse. Man patinka nuolatinės naujų idėjų paieškos, galimybė įgyvendinti jas scenoje ir pasidalinti su savo mokiniais šokių studijoje. Taigi, per mano pamokas dalyviai turi galimybę atsidurti šokėjo kailyje, patirti, ką reiškia būti šokėju, užuot mokęsi pagrindų iš vadovėlio.
Šokio pasaulis šiais laikais yra globalus: manau, kad tai tiesiog nuostabu! Mokytojai keliauja, studentai keliauja, lygiai taip pat ir šokėjai bei choreografai. Mes pasidaliname idėjomis, nuomonėmis apie vis labiau besivystančias technologijas ir bandome atsikratyti stereotipų bei nenormalių neracionalių standartų. Mano nuomone, taigera niša tobulėti šokio menui.
Tiesą sakant, mokydama matau atskiras asmenybes. Bandau atrasti tinkamą judesį kiekvienai (atskirai) grupei tam, kad kiekvienas dalyvis atsiskleistų.
– Ar galėtumėte šiek tiek plačiau papasakoti, ko gali tikėtis šokėjai iš Vilniaus, ketinantys lankyti Jūsų seminarus? Kaip būtų galima pasiruošti Jūsų mokymams?
A. T.: Norėčiau, kad šokėjai būtų atviri pasiūlymams, naujoms idėjoms ir būtų atsipalaidavę, kupini entuziazmo. Būtų nuostabu, jei man paklausus, būtų pasiruošę dalintis savo patirtimi. Galbūt visai nebloga mintis būtų po mokymų užsirašyti pastebėjimus. Aš pati tai praktikuoju.
– Ar yra kokių nors pratimų, skirtų lavinti šokėjų protus, skatinti kūrybingumą?
A. T.: Egzistuoja daugybė įvairių būdų, padedančių išlikti kūrybingais! Pavyzdžiui, man labai sunku laikytis rutinos, todėl tam, kad sugebėčiau vis daryti tą patį dalyką iš naujo, man reikia pažvelgti į tai kitomis akimis.
– Sekite naujausias idėjas, net jei tai skamba keistokai, o gal netgi beprotiškai.
– Klausykitės muzikos. Kiek įmanoma dažniau!
– Nebijokite naujų dalykų.
– Nebijokite suklysti.
– Ieškokite įkvėpimo kitose meno rūšyse, formose.
– Užsirašykite kilusias idėjas, mintis ir diskutuokite.
– Improvizuokite naudodami skirtingas priemones ir įvairius metodus.
– Vasarą daugelis šokėjų atostogauja: ar gal galite ką nors patarti, kas padėtų išlikti tinkamos fizinės formosir pasiruošti artėjančiam sezonui?
A. T.: Naujas sezonas visada skausmingas! Kol kas dar neatradauatsakymo į šį klausimą. Tad, jei jūs žinote, būtinai pasakykite ir man!
Manau, kad labai svarbu bent kartą per metus leisti kūnui ir protui kurį laiką visiškai pailsėti nuo šokio. Galite ir toliau mankštintis, išbandyti jogą ar plaukioti...
Tiesa ta, kad sezono pradžia, naujas kūrinys, neįprasta choreografija visada skausminga. Tiesiog taip jau yra.
–Galbūt pastebite kokie šiuolaikinio šokio pasirodymai populiarėja visame pasaulyje? Kaip manote, kas artimiausiu metu taps madinga scenoje?
A. T.: Geras klausimas, bet sunku atsakyti. Gali būti, kad skirtingi žanrai labiau vertinami publikos ar artistų, jei suprantate, ką turiu omenyje.
Techno muzika, blankus apšvietimas ir išskirtiniai įdomūs judesiai. Bent jau tokias tendencijas pastebėjau pastaruoju metu. Pati svarstau įtraukti elektroninę muziką į naujausią kūrinį.
Daugelis mūsų lankomės teatruose, tikriausiai siekdami atrasti kažką, ko pasigendame kasdienybėje. Klasikinio baleto grožis ir struktūriškumas patenkina mūsų norą išvysti tobulybę ir pajusti harmoniją Tačiau kiek niūresnės šiuolaikinių kūrinių scenos, su netikėtais posūkiais galbūt yra būdas pažvelgti į savo sielos gelmes ir atrasti kažką, kuo mes nesame pasiruošę dalintis su aplinkiniu pasauliu.
Viliuosi, kad šokiais besidominčių žmonių ratas plėsis. Manau, kad šokiai yra unikali meno forma, leidžianti žiūrovams per savo kūnus geriau išgyventi emocijas ir kur kas stipriau patirti meilę ir sielvartą, laimę ir liūdesį, skausmą ir džiugesį.
„Vasaros šokio mokykla’17” rugpjūčio 14-19 d. Menų spaustuvėje Vilniuje.
Organizatorius Lietuvos šokio informacijos centras.
Projektą remia Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
"Šokio pasaulyje: naujienos, įvykiai, jų vertinimas ir komentarai“ projektą dalinai remia Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.