Orlando Rodriguez: „Esu linkęs manyti, kad kūnas yra tarsi terpė, leidžianti susidurti ir komunikuoti įvairioms kultūroms ir fiziologijoms“
2017-08-04 Dance
Iš Venesuelos kilęs šokėjas ir choreografas Orlando Rodriguez įsitvirtino vienoje Europos menininkų sostinių Berlyne. O. Rodriguez šoka įvairiuose pasaulinės šokio įžymybės, vokiečių choreografės SashaWaltz trupės „SashaWaltz&Guests“ pastatymuose, bendradarbiauja nepriklausomų menininkų darbuose bei dėsto šokio meistriškumo pamokas Vokietijoje, Prancūzijoje, Ispanijoje bei Venesueloje.
Rugpjūčio 14-19 d. O. Rodriguez nekantrauja sutikti ir Vilniuje organizuojamos „Vasaros šokio mokyklos” dalyvius. Čia jis pristatys šiuolaikinio šokio techniką „SequencingThrought”.
Seminarai skirti suvokti judėjimo potencialui. Kruopščiai atrinki šios technikos pratimai sutelks kūną taip, kad šis gebės persiorientuoti, rekonstruotis ir sąmoningai įvaldyti įvairius sprendimus. „SequencingThrough” technikos tikslas yra padėti šokėjams patirti nuolatinį sąmoningą santykių srautą tarp kūno ir erdvės, kuri supa.
– Ar galėtumėte šiek tiek plačiau papasakoti, ko gali tikėtis šokėjai iš Vilniaus, ketinantys dalyvauti Jūsų mokymuose?
Per pastaruosius trejus metus turėjau nuostabią progą susipažinti su menininkais iš Vilniaus, ir su visa Lietuva apskritai. Tiksliau šokėjais. Žinau, ką reiškia trokšti informacijos ir būti išties labai stipriai įsitraukusiu, dalyvaujant mokymuose arba kuriant savo pačių produktą. Tikriausiai nieko kito nesitikiu, kaip tik dėmesio ir atvirumo šios ne ilgai trunkančios kelionės metu. Seminaraiyra laikomi bendra patirtimi, kuria dalinamasi. Galiausiai, džiaugsiuosi, jei bent keli principai, išdėstyti mokymų metu privers susidomėti milžiniška įvairove, kuri įkvepia kūrybišką ir ekspresyvų kūną, kad ir kur bekeliautum.
– Keliaujate po pasaulį, mokote kitus, ar pastebite kokie šokėjų skirtumai skirtingose kultūrose?
Esu linkęs manyti, kad kūnas yra tarsi terpė, leidžianti susidurti ir komunikuoti įvairioms kultūroms ir fiziologijoms. Mano nuomone, kūnas suteikia galimybę užmegzti dialogą tarp skirtingų kultūrų ir fiziologijų. Manau, kultūra ir tradicijos nulemia „atspalvius“, „spalvas“ ar interesus, kurių dėka galime perprasti vienas kitą. Kita vertus, negalima paneigti to, kad technika, sukurta specifiniame kontekste ar kultūrose, nulemia tai, kaip juda kūnai. Mane labiau domina ne tokio „dogmatinio“ ar į stilių orientuoto kūno supratimo vystymas, bandymas vertinti realybę praktiškiau. Esu įsitikinęs, kad analizavimas ir sąmoningas šio funkcionalumo vertinimas pakloja pamatus, nuo kurių kiekvieno asmeninė istorija (kultūra, tradicijos) gali augti ir išreikšti save turtingesnio dialogo forma, atsiribojant nuo technikos, lyčių vertinimo ir „tradicijų“.
–Kaip po pertraukos ruošiatės artėjančiam sezonui?
Neturiu jokio konkretaus patarimo, kaip išlikti geros fizinės formos atostogų metu. Asmeniškai aš pastaraisiais metais įsitikinau, kaip sudėtinga gali būti leisti kūnui atsipalaiduoti ir pajusti ramybę bei tylą. Visgi, metams bėgant, apskritai, vis labiau ir labiau suprantu, kaip svarbu man kaip šokėjui išnaudoti šį ramybės metą, kad įvertinčiau, ką esu nuveikęs, ir apsvarstyčiau idėjas ir ką dar norėčiau sukurti, susidėlioti prioritetus. Aš skiriu šį laiką naujų iššūkių paieškai ir naujų galimybių paieškai, įkvėpimo šaltiniams (skaitymui, apmąstymams, socialinių įgūdžių atnaujinimui); tarsi atgimstant iš naujo. Kad ir kaip ten bebūtų, troškimas ir malonumas judėti bei išlaikyti kūną aktyvų visada egzistuoja. Ko gero, tiesiog bandau pasakyti, jog galbūt svarstymai, kad tu „privalai“ išlikti geros fizinės formos kitam sezonui, yra tik bereikalingas stresas arba kitaip tariant: kad išliktumėte geros formos turite išbandyti daugybę įvairių veiklų ar pratimų. Tiesiog rūpinkitės savimi!
– O, ar turite kokių nors pratimų, skirtų lavinti šokėjų protus, skatinti kūrybingumą?
Mano kaip šokėjo patirtį, pastaruosius 20 metų, nekalbant apie šokio techniką, puoselėja įvairi informacija. Tikiu, kad „išlikti kūrybingu“ dažnai reiškia išlikti dėmesingu ir alkanu. Pažeidžiamumo ir stiprybės kombinacija, mano nuomone, yra raktas į šokėjo sėkmę, leidžiantis rasti naujų idėjų / sukurti naujų projektų, kurie galėtų tapti dabartinės realybės dalis, paverčiant pasirodymą aktualiu šiandien. Pavyzdžiui, pažeidžiamumas atsiranda iš troškimo pasinerti į choreografo sąmonę; stiprybė atsiranda iš viso to, ką mes esame išmokę ir patyrę per gyvenimą, ir visa ši patirtis gali užplūsti režisieriaus sąmonę. Tokią įtampą aš ir laikau bet kokio artistiško kūrybiškumo šaltiniu. Būti kūrybingu ne visada reiškia „atrasti“ ar „kurti“ naujoves... Tai labiau yra nuolatinis gebėjimas prisitaikyti prie kintančių aplinkybių.
– Galbūt pastebite kokie šiuolaikiniošokio pasirodymai populiarėja visame pasaulyje? Kaip manote, kas artimiausiu metu taps madinga scenoje?
Nesu tikras, ar galėčiau tiksliai pasakyti, kokie šiuo metu šokio pasirodymai populiarūs ar nuspėti ateitį. Tačiau pastebėjau, kad vis daugiau šokio kūrėjų laiko save dalimi didesnės „bendruomenės“, kurią mes paprastai suvokiame skirtingai, ko aš anksčiau nežinojau. Tai, kas populiaru šokio pasaulyje greičiausiai atkeliauja iš anksto sukurto tinklo, kur prodiuseriai, kuratoriai ir šokio autoritetai yra tie, kurie suteikia galimybę pamatyti šokio pasirodymą. Tai ne tik apriboja sumanymų įvairovę, bet manau, kad tai taip pat kelia klausimą, ką reiškia priklausyti bendruomenei, pasirenkančiai asmenybes, kurios vadovaus bendruomenei. Šiuo metu tiesiog viliuosi, kad šis bendruomeniškumo jausmas ir toliau kis, tam, kad atsirastų galimybė horizontalesniam, konstruktyvesniam ir tarpusavy susijusiam šokių supratimui, kaip daliai sudėtingos socialinės realybės, kurioje gyvename.
"Šokio pasaulyje: naujienos, įvykiai, jų vertinimas ir komentarai“ projektą dalinai remia Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.