Jau keturioliktą rugpjūtį į Lietuvos šokio informacijos centro rengiamą Vasaros šokio mokyklą savaitei atvyksta šokio pedagogai ir choreografai iš įvairiausių pasaulio kraštų, idant pasidalintų savo patirtimi su lietuvių šokėjais. Šiemet Vasaros šokio mokykloje rugpjūčio 19-24 Menų spaustuvėje žibės dėstytojai iš Švedijos, Rumunijos, Naujosios Zelandijos, Brazilijos, Nyderlandų, Italijos ir JAV.
Italijoje gyvenantis amerikietis Bruce’as Michelsonas Vasaros šokio mokykloje Vilniuje lankysis jau antrą kartą ir, kaip pernai, ves baleto technikos pamokas. B.Michelsonas 18 metų šoko JAV ir Europos baleto trupėse, vėliau ėmė dirbti repetitoriumi ir baletmeisteriu, o nuo 2000 metų vadovauja kūrybinėms dirbtuvėms įvairiose baleto trupėse bei šiuolaikinio šokio organizacijose. Turtinga B.Michelsono patirtis paskatino jam užduoti keletą klausimų. O atsakymai mus pasiekė iš Hagos, kur šis baleto meistras dvi savaites vedė seminarus Korzo centre vykusiuose Olandų vasaros šokio kursuose.
– Baleto technikos mokote ne tik baleto, bet ir šiuolaikinio šokio šokėjus. Kaip jūs manote, kodėl baletas svarbus, kaip jis praplečia šokėjo galimybes?
– Man atrodo, kad visos šokio technikos yra vertingos, o tarp jų yra tam tikras ping-pongo efektas: kiekviena technika suteikia žinių apie kitas. Kad ir kokią techniką ar judesio kryptį nagrinėtume, vis tiek turime tą patį kūną, tą pačią erdvę ir tą pačią traukos jėgą. Kiekviena technika sprendžia panašius klausimus, bet vis iš kitos perspektyvos. Kuo daugiau perspektyvų šokėjas įsisavina, tuo daugiau žinių ir judėjimo galimybių jis įgyja. Dinamika – balansavimas, sulaikymas – visa tai būdinga ir šiuolaikiniam šokiui. Bet tai jau buvo ir klasikiniame balete, o mes galime atrasti ir pažinti.
– Esate bendradarbiavęs su daugeliu didžių choreografų – Fredericku Ashtonu, Merce’u Cunninghamu, Matsu Eku, Jiří Kyliánu, Susanne Linke, Angelinu Preljocaju ir kitais. Galbūt galėtumėte išskirti kažkokį darbo metodą ar principą, kurį perėmėte iš kažkurio jų, kurį ir šiandien taikote savo veikloje?
– Bėgant laikui mes tampame mūsų išgyvenimų, patirčių visuma, o kaip tai mumyse dera – labai individualu. Aš jaučiu milžinišką pagarbą šiems choreografams, visi jie manyje paliko pėdsaką, kai kurie – ypač ryškų. Kyliánas yra nuostabus menininkas ir mokytojas; dirbdamas kartu iš jo daug išmokau. Jo įtaka tokia įvairi ir daugiasluoksnė, kad jos neįmanoma susiaurinti iki vieno principo arba metodo. Darbas su Cunninghamu man taip pat atvėrė įvairias supratimo duris, jis man labai svarbus – kaip šokėjas ir kaip mokytojas.
– Daugelį metų šokote JAV, vėliau persikėlėte į Europą. Gal galėtumėte palyginti jaunųjų šokėjų galimybes abiejuose žemynuose?
– Daugelis šokėjų šiais laikais keliauja, ieškodami savo ateities svečiuose kraštuose. Iš toli žolė visada atrodo žalesnė… Europoje, judant iš vienos šalies į kitą, situacija keičiasi drastiškai. Šiaurės šalyse yra daug puikių pasiūlymų, o pietiniai kraštai jauniems šokėjams gali pasirodyti kaip visiška nelaimė. Amerikos šokėjai atvyksta į Europą, nes čia choreografija labiau progresuoja negu kitoje Atlanto pusėje. Bet europiečiai taip pat keliauja dirbti į JAV. Kur geriau? Neįmanoma apibendrinti, kiekvienas šokėjas turi rasti savo kelią.
– Kodėl jūs pasilikote Europoje? Galbūt nėra svarbu, kur gyveni, jei dirbi su trupėmis įvairiausiuose kraštuose?
– 1981 metais prisijungiau prie Hamburgo baleto Vokietijoje ir nuo tada gyvenau Europoje – dar ir Anglijoje, Šveicarijoje, Nyderlanduose ir Portugalijoje. Kaskart, kai keičiau šalį, tai dariau dėl darbo – dėl šokio. Taigi, trupė man visuomet buvo svarbesnė už miestą ar šalį. Žvelgiant iš šiuolaikinio šokio perspektyvos, 9-ojo dešimtmečio pradžioje traukos centras iš Niujorko persikėlė į Europą; man atrodė, kad čia choreografija įdomesnė, įvairesnė, kūrybiškesnė. Amerikoje ir geriau, ir blogiau – ten viešpatauja komercinė būtinybė.
– Daugiau negu 13 metų jūs mokote baleto įvairiuose pasaulio kraštuose. Šią savaitę jūs Hagoje, kitą galbūt Florencijoje, dar kitą – Vilniuje. Matote daug įvairių šokėjų. Pagal tai, ką prisimenate iš pernai metų Vasaros šokio mokyklos, kaip manote, kuo lietuviai skiriasi nuo kitų?
– Įžiūriu daugiau panašumų nei skirtumų. Visur, kur keliauju, sutinku šimtus, tūkstančius jaunų žmonių, kurie nori šokti. Ir tai nuostabu. Bet kai kur – tokiose šalyse kaip Italijoje, kur aš gyvenu, turbūt ir Lietuvoje – matau, kaip dogmatiškas požiūris į šokio mokymą gali atkirsti mokinius nuo įgimtų jų pačių judėjimo galimybių, nuo to, kokie jie natūraliai yra. Amerikiečių šokėja ir choreografė Agnes de Mille rašė, kad „Visas baleto mokymasis – mėginimas išvaduoti kūną nuo pašalinių įtampų”. Vasaros šokio mokykloje tai bus vienas pagrindinių mūsų principų.