Lietuvos cirko menininkų naujienos: edukacijos galimybės ir nauji žingsniai scenoje

2019-ieji jau įsibėgėjo ir per pirmuosius metų mėnesius susikaupė svarbių cirko naujienų. Apie šviežiausius šių metų įvykius papasakoti paprašėme aktyviai veikiančių Lietuvos cirko lauko veikėjų.

Cirko vadybininkai žinių sėmėsi tarptautiniame projekte

Sausį baigėsi metus trukusi „NuoraNord“ programa, skirta įvairių Šiaurės-Baltijos regiono cirko  struktūrų vystymui. Projektą inicijavo „CircusInfo Finland“, bendradarbiaudami su partneriais: Pievilcigas pilsetvides biedriba/ Re Riga! Festival (Latvija), „Menu spaustuve“ (Lietuva), „Manegen“ (Švedija) ir Baltic-Nordic Circus Network. Edukaciniame projekte dalyvavo cirko lauke dirbantys prodiuseriai, vadybininkai ir kuratoriai iš minėtų partnerių atstovaujamų šalių, tarp jų – Lietuvos šiuolaikinio cirko laukui gerai pažįstami Marija Baranauskaitė ir Gildas Aleksa.

Projekto komanda

Programos metu dalyvių komanda aplankė visas partnerių šalis, dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse, gilino cirko vadybos žinias, plėtė tarptautinius ryšius ir lankė šiuolaikinio cirko spektaklius. Anot prodiuserio, režisieriaus, šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija” vadovo Gildo Aleksos, daugiausia naudingų žinių jis gavo susitikime su cirko produkcijos ir vadybos kompanijos  „l’Avant Courrier“ įkūrėja Louise-Michèle You, pasakojusia apie cirko ir kitų scenos menų vadybai taikomus metodus ir įrankius. Svarbiais programos momentais Gildas įvardija susitikimus su žmonėmis, kurie praktiškai susidūrė su visam laukui pažįstamais sunkumais, juos įveikė ir galėjo pasidalinti savo patirtimi. „Ypatingai svarbi visų susitikimų metu buvo „moralinė pagalba“, kurią kiekvienas pajutom kaskart susitikę ir išsikalbėję, palikę savo šalyse darbų kalnus. Tai buvo įvardyta grupės susitikimų metu – svarba susitikti ir pasikalbėti su žmonėmis, susiduriančiais su tais pačiais sunkumais, toje pačioje srityje.“ – pasakoja Gildas Aleksa.

Klounados menininkė, organizacijos „RAUDONOS NOSYS Gydytojai klounai“ meno vadovė Marija Baranauskaitė sako, kad šis projektas jai tapo svarbia platforma, sėkmingai praplėtusia cirko ryšių tinklą ir suteikusia žinių apie cirko meno situaciją Šiaurės-Baltijos regione. Anot Marijos, susitikimai su atrinktų dalyvių grupe ją įkvėpė ir leido susipažinti su konkrečiais cirko vystymo pavyzdžiais ir pasidalinti gerąja patirtimi, pasimokyti iš kolegų klaidų: „Turėjome laiko išanalizuoti, ką vertėtų daryti kitaip, kad išvengtume daug kam pasikartojančio profesinio neefektyvumo. Taip pat turėjome puikias galimybes dirbti ir vystyti savo menines strategijas, gauti praktinių žinių apie tarptautinę tinklaveiką ir rinkodarą. Esu labai dėkinga už galimybę dalyvauti tokiame projekte“.

Monika Neverauskaitė – tarptautinėse cirko scenose

Prancūzijoje cirko mokslus baigusi ir gyvenanti Monika Neverauskaitė, nuo šiol žinoma ir sceniniu vardu Soloneviena, intensyviai darbuojasi su asmeniniais ir trupės „Collectif AOC“ projektais. Vasario 3 dieną BIAC Tarptautinėje cirko meno bienalėje Marselyje trupė pristatė savo spektaklį „Des Bords De Soi“ (liet. „Vidinės ribos“), kuriame Monika pasirodė su pagrindine savo cirko disciplina – Cyro lanku. Marselio cirko bienalė – didžiulis, virš šimtą tūkstančių žmonių pritraukiantis cirko festivalis, vykstantis beveik visą mėnesį, po visą miestą ir aplinkinius miestelius išsidėsčiusiuose teatruose, salėse ir cirko palapinėse. Po pasirodymo bienalėje Monikos laukė didžiausia ir svarbiausia Šiaurės šalių regiono cirko vitrina „Subcase“, kasmet vykstanti Švedijos cirko centre „Subtopia“. Čia menininkė pristatė naujausio savo kuriamo darbo „Haris III“ eskizą.

Nuotraukos autorė: Geraldine Aresteanu 

Naujas diplomas Lietuvos cirko padangėje

Cirko kūrėja, akrobatė ir Šiuolaikinės cirko asociacijos pirmininkė Elena Nechiporenko jau džiaugiasi nauju sertifikatu savo rankose – menininkė baigė cirko dramaturgijos kursą, organizuotą CNAC (Prancūzija)  ir ESAC (Belgija) mokyklų. Cirko dramaturgo kvalifikaciją suteikiantis kursas buvo sudarytas iš trijų teorinių ir vieno praktinio modulio, kurių metu dalyviai nagrinėjo dramaturgijos istoriją, analizavo rizikos, technikos vietą cirko dramaturgijoje, mokėsi cirko spektaklių analizės, tinkamo atgalinio ryšio suteikimo kūrėjams, tyrinėjo kūrybinio proceso etapus, svarbiausius keliamus klausimus, įvairius žiūrovo paveikimo būdus, o praktinėje dalyje kūrė savo spektaklio dramaturgiją ir ją pristatė. „Šis kursas man suteikė be galo daug naujos informacijos ir pasitikėjimo savimi kaip cirko kūrėja, sudėliojo į vietas jau turimas žinias. Ypatingai svarbi ir reikšminga užduotis buvo parašyti savo manifestą –  man tai buvo geriausias būdas išgryninti savo kūrybinius ir gyvenimo prioritetus.“ – studijomis džiaugiasi Elena.

Elena Nechiporenko su bendrakursiais ir dėstytojais

Kūrėja taip pat tvirtina, kad buvo labai įdomu pažiūrėti į Prancūzijos šiuolaikinio cirko sritį iš vidaus: „Pripratome šnekėti apie šiuolaikinį cirką kaip apie atvirą, visiems prieinamą meno sritį, nes Lietuvoje šiuo metu pagrindinis prioritetas – supažindinti publiką su cirku. Prancūzijos šiuolaikinio cirko kūrėjai jau gali leisti sau atvirumą ir prieinamumą vertinti iš įvairių pusių – jų nuomone kartais tai sukuria daugybę stereotipų ir  tam tikrus rėmus, kuriuose nėra vietos giliems, keistiems, provokuojantiems darbams. Tikiuosi, su laiku Lietuvos šiuolaikinio cirko sritis taip pat taps atvira bei pasiruošusi įvairiems, skirtingai publikai skirtiems darbams. Ir, žinoma, tikiuosi kad mes šiuos darbus galėsime patys kurti.“

 

Daugiau aktualijų