Rudens sezonas žavingas įvairiais kultūriniais atradimais, vienas iš jų – startuosiantis pirmasis Lietuvoje šiuolaikinio cirko centras „Cirko Sapiens“, kurio durys vaikams ir suaugusiems plačiai atsivers jau nuo spalio mėnesio. Kaune įsikursiantis tarptautinis centras apims įvairias cirko disciplinas, judesio meną, lavins kūrybiškumą, suteiks tęstinę edukaciją ir rezidencijų galimybę. Profesionali mokytojų komanda yra pasiruošusi ugdyti naują šalies šiuolaikinio cirko atstovų kartą ir suteikti žinių visiems cirko menu besidomintiems žmonėms.
Apie šiuolaikinio cirko vystymą Lietuvoje, jaunųjų menininkų ugdymą, būsimą cirko spektaklį ir iššūkius, atidarant naująjį cirko centrą, kalbame su režisieriumi, teatro trupės „Teatronas“ bei šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija“ vadovu Gildu Aleksa.
Gildas Aleksa | Mariaus Vizbaro nuotr.
Pirmiausia papasakokite, kaip teatro režisierius atrado šiuolaikinį cirką?
Jeigu nuoširdžiai, tai internete pamačiau, kad yra toks šiuolaikinis cirkas. Būdamas režisieriumi iš karto užsinorėjau sukurti šiuolaikinio cirko spektaklį, bet supratau, kad tai ne tokia lengva užduotis – be atlikėjų aš nieko negaliu.
Tuomet sugalvojome įgyvendinti mažą festivalio „Cirkuliacija“ formatą, kuriame integravome edukacinius workshopus, skirtus supažindinti scenos menininkus su šiuolaikiniu cirku. Žingsnis po žingsnio, po 4 metų festivalis užaugo. Atėjus karantinui gimė naujos idėjos, jautėme, kad Lietuva vis dar atsilieka nuo kitų šalių šiuolaikinio cirko kontekste, tad šią spragą nusprendėme užpildyti ir įsteigti cirko centrą-mokyklą.
Edukacinė tarptautinio šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija“ programa
Kuo šiuolaikinio cirko spektaklio kūrybinis procesas skiriasi nuo įprasto tau darbo proceso?
Visų pirma, tai labai skiriasi kalba. Kai aš statau dramos spektaklį, turiu tam tikrą medžiagą, pavyzdžiui, įkvėpimu tampa literatūra ar tiesiog kažkokia gimusi mintis, kurią mes analizuojame, aptariame ir mėginame ją interpretuoti bei suvaidinti. Šokis ir cirkas veikia šiek tiek kitaip – pasirenkamas kažkoks aspektas ir tada kūrybinių rezidencijų būdu dirbama prie spektaklio ilgą laiko tarpą – metus ar du, kai tuo tarpu, dramos spektaklį pastatome per du ar tris mėnesius.
Man sukurti cirko spektaklį yra sudėtinga, nes aš neturiu daug cirko praktikos, tad negaliu nurodinėti kokius cirko judesius pasirinkti, nes tokiu būdu aš užgožčiau menininko poziciją. Man pačiam tai tarsi labai ilgas workshopas. Aš elgsiuosi atsargiai – turiu sau sugalvojęs tam tikrus tobulėjimo laiptelius. Pirmas etapas – žvilgsnis iš šono, patarimai, kaip mano akimis atrodo menininkų kūryba, ką galima patobulinti ar papildyti.
„Cirko Sapiens“ mokytojas Džiugas Kunsmanas kartu su Adrian Carlo Bibiano | Dainius Photo nuotr. / Menų spaustuvė, tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis“
Lietuvoje šiuolaikinis cirkas žengia dar tik pirmuosius žingsnius – ši sritis turi problemų, susijusių su dramaturgija, su pastatymu, reikšmių sukūrimu ant scenos – tad mano patarimai dažnai praverčia. Antras laiptelis – dramaturgija. Tai nuoseklus dėliojimas, sukuriamų reikšmių vystymas. Trečiame laiptelyje, tik nežinau, kada man pavyks perlipti per savo jaudulį, yra pastatomas visas spektaklis. Link paskutinio etapo žengiu neskubėdamas, turbūt dėl to, kad mano pirmas cirko spektaklis buvo labai traumuojanti patirtis, nes galvojau, kad viskas įmanoma, bet tada supratau, kad jei nesimokai šių dalykų – tai ir nepavyksta. Kuo ilgiau būnu šiame cirko pasaulyje, tuo geriau pradedu suprasti, kaip viskas veikia. Tarsi lėtai rašyčiau cirko režisūros bakalaurą. Ateityje galutinis rezultatas ir įvyks po cirko centro stogu, bet kol kas aš tik pratinuosi prie šiuolaikinio cirko, ieškau ir bandau patarti cirko menininkams iš šono.
Ko iš šiuolaikinio cirko gali pasimokyti kitų scenos menų sričių atstovai: aktoriai, šokėjai?
Lyginant menininkus tarpusavyje, tai jie labai skiriasi. Teatro aktoriai turi panašią savybę į muzikantus – jie mano, kad viskas, ką jie daro yra šventa ir visi turi tai mylėti. Jeigu kažko nesupranti, nesvarbu, kokia kokybė bebūtų, tai vadinasi tu pats esi neišprusęs.
Cirko ir šokio menininkai yra visai kitokie – atviresni ir tvirtai stovintys ant žemės, nors, žinoma, atsiranda ir choreografų, kurie užkelia nosis. Bet pagrinde visi yra labai atviri eksperimentams, ieškojimams, tarpdiscipliniškumui. Taip pat bendrauti su jais yra daug maloniau, nes jie turi aiškų tikslą. Cirke tu negali būti nepavalgęs ar neišsimiegojęs, nes nuo to priklauso tavo sveikata, kartais net gyvybė – tavo ar partnerio.
„Cirko Sapiens“ mokytojai „Kanta Company“ | Dainius Photo nuotr. / Menų spaustuvė, tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis“
Iki šiol Lietuvoje keli tarptautiniai šiuolaikinio cirko festivaliai bei jų edukacinės programos buvo bene vienintelė galimybė susipažinti su šiuolaikiniu cirku žiūrovams, menininkams treniruotis ir kurti. Kokius pagrindus turi šalies cirko profesionalai ir kaip prie jų vystymosi prisidės cirko centras?
Manau, mūsų centras yra labai reikalingas, nes dažnai daug kam kyla klausimų apie cirko mokyklas, kur stoti ir ką mokytis, kokia situacija su finansine parama. Sunku viską rasti Google, mes norime padėti kokybiškai ir struktūruotai.
Svarbu atkreipti dėmesį į workshopus. Mums nėra bėdų sukviesti žmones – nes ateinantys menininkai pritraukia vieni kitus. Problema yra tame, kad kiekvienas menininkas turi skirtingus interesų laukus, jiems nebeužtenka dramaturgijos ar režisūros, jie nori vystyti labiau nišinius dalykus, todėl seminarai jiems tiesiog nebetinka, atsiranda klausimas – kur treniruotis?
Kitas dalykas, mes sieksime, kad workshopai turėtų tęstinumą, nes pastebėjome, kad su greit besibaigiančiais užsiėmimais, nebelieka ir įkvėpimo. Nors šiuolaikinis cirkas turi savo asociaciją – jie susiburia į Baltijos šalių šiuolaikinio cirko stovyklą – tai greitai baigiasi. Reikia Lietuvoje nuolatinės vietos, kurioje cirko profesionalai galėtų save tobulinti. Pavyzdžiui, Švedijoje yra didžiulė cirko organizacija MANEGEN, kurių vienintelis darbas realiai ir yra profesionalų treniruotės, veikiančios atskiruose regionuose.
„Cirko Sapiens“ mokytojas Džiugas Kunsmanas kartu su Adrian Carlo Bibiano | Martyno Plepio nuotr. / Tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „ConTempo“
Svarbu pakalbėti ir apie kritikus, kurie mūsų šalyje yra pasimetę, jiems trūksta įrankių – turi būti kažkoks dialogas ir su jais. Aš svajoju, kad ateityje apdovanojimus gautų ir cirko spektakliai bei šios srities menininkai.
Galiu pasakyti, kad yra daug minčių ir krypčių, tik labai nenorėčiau, kad mums vieniems visko reikėtų imtis.
Cirko centre mokytis bei treniruotis galės ir neprofesionalai. Suaugusiems – tai gali tapti alternatyva sporto klubui. O nuo kokio amžiaus vaikams pradėti mokytis cirko?
Grupės yra išskirstytos pagal vaikų kognityvinius ir fizinius gebėjimus, dėl kurių mus konsultuoja choreografė, šokio pedagogė, socialinių mokslų daktarė Birutė Banevičiūtė. Grupės: nuo penkių iki septynių metų; nuo aštuonių iki dešimties; nuo vienuolikos iki keturiolikos ir galiausiai vyresni negu keturiolikos metų paaugliai. Džiaugiamės turėdami Birutę, kuri moko kaip lavinti vaikus įvairiapusiškai. Suburtos grupės turės savo auklėtojus, kad vaikai mokytųsi ne tik kaip padaryti salto, bet svarbi ir jų savirealizacija. Aš visada juokauju, kad tėvai veda savo vaikus į tiek daug burelių, o šioje tarptautinėje cirko mokykloje jie gaus pilną paketą – mokysis anglų kalbos, meno ir judesio. Vaikai mokysis bendrų cirko dalykų, vėliau prisilies prie skirtingų cirko disciplinų. Metų gale vaikai perims pasirodymus balkonams „Cirkuliacijos“ metu, taip pat yra numatomas ir žiemos pasirodymas.
„Cirko Sapiens“ komanda ir kolegos: Džiugas Kunsmanas, Kęstas Matusevičius, Lyla Goldman, Aino Mäkipää, Monika Citvaraitė-Lansbergienė, Birutė Banevičiūtė
Suaugusiųjų grupės bus vakarinės, bus galimybė iškart pasirinkti discipliną: oro akrobatiką, žemės akrobatiką, žongliravimą ar bendrą programą.
Šeštadienis bus šokio diena – Šiuolaikinio šokio asociacijos nariai ves seminarus. Cirkas yra neatsiejamas nuo šiuolaikinio šokio. Gebėjimas išreikšti mintis judesiu – to cirkui dabar labai trūksta.
Papasakokite plačiau, kokios disciplinos bus integruotos į „Cirko Sapiens“ veiklą?
Kalbant apie disciplinas smulkiau, tai mes mokysime kiniško stulpo, trapecijos, virvės, hand to hand technikos, žongliravimo su kamuoliais, kėgliais, diskais.
Cirko nauda yra didelė – jis padeda atrasti santykį su kūnu ir padeda sujungti smegenis. Pavyzdžiui, žongliravimas moko paleisti, pagauti ir nukreipti. Tai yra trys dalykai, kurie yra labai reikalingi šiuolaikinėje kasdienybėje. Iš pradžių aš kritiškai žiūrėjau į žongliravimą, kol suvokiau jo teikiamą naudą. Kitose valstybėse žongliravimas net tampa reabilitacija, kovojant su priklausomybėmis.
„Cirko Sapiens“ mokytojas Džiugas Kunsmanas kartu su Adrian Carlo Bibiano | Martyno Plepio nuotr. / Tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „ConTempo“
Pristatykite plačiau cirko mokytojus, kurie dirbs cirko centre su vaikais ir suaugusiais.
Didžiausia padėka keliauja Kęstui Matusevičui, kuris studijavo cirko mokykloje SASAK Suomijoje. Studijų metais jis kartu su savo dėstytoju dalinosi patirtimi su manimi. Džiugu, kad jis į Lietuvą grįžo ne tik su plačiu žinių bagažu, bet ir su savo kursiokėmis, kurios prisijungs prie mūsų. Viena iš jų yra Suomijos cirko atstovė Aino Mäkipää, kuri dirba su žongliravimu ir kinišku stulpu, o Lyla Goldman – yra iš JAV ir dirba su oro akrobatika. Kęstas dirbs su oro akrobatika, hand to hand ir kažkiek su klounada.
„Cirko Sapiens“ mokytojai „Kanta Company“ | Dainius Photo nuotr. / Menų spaustuvė, tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis“
Mokytojų gretas taip pat papildys šiuolaikinio cirko artistas, kaunietis Džiugas Kunsmanas, kuris baigė FLIC cirko mokyklą Italijoje – jo disciplina yra žemės akrobatika ir hand to hand.
„Cirko Sapiens“ mokytojas Džiugas Kunsmanas | Dainius Photo nuotr. / Menų spaustuvė, tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis“
Liko visai nedaug laiko iki „Cirko Sapiens“ atidarymo – su kokiais didžiausiais iššūkiais susidūrėte rengdami pirmąjį šiuolaikinio cirko centrą Lietuvoje?
Visų pirma, tai turėjome iššūkių su tinkamų patalpų paieška. Surasti nuomojamas patalpas yra nesunku, iššūkis yra surasti tokias, kurios nebūtų šaltos ir turėtų reikiamą aukštį. Džiugu, kad pavyko rasti su 6 m. erdvę – mus labai noriai priėmė Aleksoto verslo centras. Antras iššūkis – sudaryti tokią programą, kad visi liktų laimingi. Sunku buvo su treniruočių erdve, nes įrangos Lietuvoje nėra, ją reikia užsisakyti dažniausiai iš Prancūzijos, bet tada seka kitos problemos: prancūzai dažnai nemoka angliškai, papildomi mokesčiai už siuntimus, o dar dėl viruso kažkur užstringame. Iššūkių sukėlė ir organizaciniai dalykai.
Nustebino tai, kad nereikėjo žmonėms paaiškinti mūsų atsidarymo reikalingumo – visi labai to laukė ir noriai padėjo. Tai buvo sena spraga, kurios niekas nedrįso imtis. Mums apsiėmus šią užduotį, prisijungė daug iniciatyvių žmonių, kurie noriai padeda: Lietuvos šokio informacijos centras, Šiuolaikinio šokio asociacija, Lietuvos kultūros tarybos nariai ir daug įvairių partnerių.
„Cirko Sapiens“ mokytojas Džiugas Kunsmanas kartu su Adrian Carlo Bibiano | Dainius Photo nuotr. / Menų spaustuvė, tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „Naujojo cirko savaitgalis“
Treniruotėms reikalinga įranga gabenama iš viso pasaulio – tad centras bus tinkamai pasiruošęs ir tarptautinėms rezidencijoms?
Mūsų centre bus rezidencijos, kurių visur labai trūksta, o Lietuvoje ypatingai. Realiai pas mus viskas jau yra paruošta. Kol kas planas atrodo sklandus – sezono metu čia bus atvira erdvė treniruotėms ir vyks užsiėmimai vaikams ir suaugusiems, o kol mes sugrįšime į sezoną suteiksime erdves cirko menininkams, kad jie vystytų savo kūrybą. Rezidencijų pristatymai puikiai tiks sezono atidarymui – gausime tarptautinį spektaklį, kurio labai nori „Cirkuliacijos“ žiūrovai. Tai yra, gausime arba spektaklį, arba jo eskizą, kuris padės mokytis, nes pamatyti cirką yra didžiausias įkvėpimas paskui jo imtis.
Ar galime konkuruoti su kaimyninėmis šalimis – kokia šiuolaikinio cirko edukacijos situacija kitose Baltijos šalyse?
Latvija turi Rīgas cirks, kuris yra valstybinio teatro statusą turinti įstaiga su darbuotojų etatais ir atskira mokykla. Dabar jie yra pasirengę pokyčiams – manau, po rekonstrukcijos, tai bus labai svarbus cirko centras visoms Baltijos šalims. Estija turi dvi cirko studijas, kuriose susiburia labai daug mokinių. Estai turi labai gražią tradiciją – mokiniai jų cirko studijose auga ir tampa trenerių asistentais, nemažai profesionalų jie išleidžia į rinką. Kalbant apie šiuolaikinio cirko mokymus, tai mes stipriais atsiliekame. Turime tradicinio cirko mokyklų Šakiuose, Kaune ir studiją Alytuje, bet su šiuolaikiniu cirku Lietuvoje niekas nedirba. Pastebiu, kad iššūkiai su treniravimo erdvėmis kankina abi šalis, tad, manau, mes būsime pirmieji, kurie suburs bendruomenę ir suteiks galimybę treniruotis. Taip pat, mūsų kozeris yra šešių metrų aukščio patalpos. Nors mes atsiliekame nuo kaimynų, jaučiu, kad greitu laiku pasivysime.
„Cirko Sapiens“ mokytojas Džiugas Kunsmanas kartu su Adrian Carlo Bibiano | Martyno Plepio nuotr. / Tarptautinis šiuolaikinio cirko festivalis „ConTempo“
Kokia šiuolaikinio cirko centro „Cirko Sapiens“ ateities vizija?
Mes galėsime priimti apie 120 žmonių, todėl mano tikslas yra, kas du metus padidinti šiuolaikinio cirko menininkų skaičių Lietuvoje. Noriu taip pat pabrėžti, kad centre apsilankantys žmonės neprivalo tapti profesionalais – jie gali susipažinti su kultūra, menu ir tokiu būdu visai kitomis akimis stebėti „Cirkuliacijos“ spektaklius. Na, o jau galutinis tikslas šalyje yra turėti cirko spektaklius ne tik festivalių metu, bet ir išvystyti tam tikrą cirko spektaklių repertuarą.
Visi norintys susipažinti su būsima šiuolaikinio cirko centro „Cirko Sapiens“ veikla, erdve ir užsiregistruoti į užsiėmimus kviečiami į atvirų durų dienas: rugsėjo 25 d. nuo 18:30 val. bus pristatomos šiuolaikinio cirko pamokos suaugusiesiems, o 26 d., 12 val. – pamokos 5–18 metų vaikams. Atvirų durų dienos vyks šiuolaikinio cirko studijoje Veiverių g. 134, Kaunas.
______
Projektą „Šokio, cirko aktualijos: analizė, naujienos, ugdymas“ dalinai finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.