„In the Realm of Spirits”: kvietimas žiemos saulėgrįžos metu pasinerti į mistinį dvasių pasaulį

Šiais metais šokio filmų programą pristatęs šiuolaikinio šokio festivalis „Naujasis Baltijos šokis“ kviečia pamatyti tarpdisciplininės menininkės ir choreografės Sakurako bei tarptautinės komandos sukurtą šokio filmą „In the Realm of Spirits“, kuris yra įvadinė tęstinio projekto „Sakura Dream“ dalis.

„Sakura Dream“ – tai mistinė karminės meilės istorija, pasakojama judesio, muzikos ir kino kalba, kur pagrindinius vaidmenis kuria šokio teatro „Okarukas“ įkūrėjai Sakurako ir Phil’as Von’as.  Ši istorija – tai saga, besidriekianti per kelis amžius – nuo antikinės Japonijos iki šių dienų Europos. Ji pasakoja apie tragiškai pasibaigusią neįmanomą meilės istoriją tarp geišos ir samurajaus, kai šios be baimės mylinčios sielos vis iš naujo susitinka keliuose gyvenimuose, vis persikertant mirtinų priešų keliams, o tikrosioms draugystėms besitęsiant per amžius.

Sakurako, ilgą laiką gyvenusi Olandijoje ir keliavusi po pasaulį, šiandien su savo vyru Phil’u Von’u – šokėju ir kompozitoriumi – reziduoja Vilniuje. Menininkų pora dabartines kūrybines idėjas įgyvendina Užupio meno inkubatoriuje.

Šiuo ypatingu ir iššūkių pilnu laikotarpiu apie „Sakura Dream“ kalbiname idėjos autorę Sakurako.


Kadras iš filmo

Daugelis režisierių ir kitų scenos žinovų yra sakę, kad yra labai sudėtinga filmuoti šokį, perkelti jį į plokštumą. Tačiau šiandien šokio filmai yra vienintelis būdas žiūrovams prisiliesti prie šokio meno. Kodėl šis procesas yra sudėtingas?

Yra didelis skirtumas tarp bandymo perteikti esamą šokio spektaklį ekrane ir šokio filmo kūrimo. Pirmu atveju labai sudėtinga perkelti spektaklį į ekraną kokybiškai. Negali perteikti šokėjų prakaito kvapo, įtampos ir energijos jaučiamos salėje. Gyvai rodomas šokio spektaklis yra visa apimanti patirtis.

Jeigu kalbame apie šokio filmą, turime specialiai kamerai kuriamą šokį ar judesį ir nepriekaištingą choreografo/šokėjo ir video menininko/operatoriaus bendradarbiavimą bei jų meistriškumą, abiejų šių sričių šokio bei kino subtilybių išmanymą. Šiuo atveju viskas yra įmanoma, nes darbas kuriamas žiūrovui, esančiam prie ekrano, o ne salėje, todėl idėja ir jos įgyvendinimas būna kitoks, nei kuriant spektaklį scenai. Didelis vaidmuo atitenka kamerai, taip pat nufilmuotos medžiagos montažui, kai dirbi su vaizdo medžiaga ir gali įvykti labai netikėtų neplanuotų filmavimo metu dalykų, galinčių nukreipti kūrinį kita kryptimi.

Papasakokite daugiau apie „In the Realm of Spirits“ ir „Sakura Dream“ atsiradimą ir kūrybinį procesą.

„Sakura Dream“ – mano bandymas analizuoti ir kalbėti apie karmos konceptą, kas mūsų vakarų visuomenėje nėra „mainstreaminė“ pasaulėžiūra. Kvestionuoju tam tikras idėjas ir nuojautas, o joms atskleisti sukuriu visiškai savitą išgalvotą mitologiją.

Tai pasakojimas apie karmą, meilę, bendrystę ir draugystę, taip pat neapykantą bei kerštą. Ši idėja man gimė jau seniai, tačiau vis ieškojau tinkamos medijos. Pradėjau nuo fotografijų ciklo, kai kurios idėjos virto gyvų performansų serija.

Kai gyvenau Japonijoje, man atėjo mintis perteikti mano vystomą idėją šokio, judesio, muzikos ir vaizdo pagalba. Pasidalinau pagrindine „Sakura Dream“ mintimi su kolegomis japonais ir sulaukiau netikėtai stipraus entuziazmo, jie primygtinai prašė, kad įgyvendinčiau idėją nedelsiant. Mano kolegė Noriko jautė, kad ši idėja yra kilusi iš gelmių, todėl ji panoro prisijungti prie jos įgyvendinimo. Tai paskatino mane nerti į šią avantiūrą.


Kadras iš filmo

Žinojau, kad Japonijoje nepavyks nufilmuoti visos istorijos. Buvau nepasiruošusi pilnaverčiam idėjos įgyvendinimui, neturėjau laiko ir pinigų. Tačiau man labai padėjo draugai ir kolegos, pasiskolino kostiumus, šokėjai savo sąskaita vyko ir gyveno Kioto mieste, dalyvavo projekte nemokamai.

Visą šokio filmo kūrybinį procesą Japonijoje lydėjo stebuklingi ir mistiški atsitiktinumai. Tuo metu Kioto mieste atostogavo mano bičiulis, video menininkas iš Amsterdamo Chris Rudz, su kuriuo kartu ir režisavome šį filmą. Taip pat manęs aplankyti Japonijoje atskrido Phil Von, todėl tiesiog negalėjome nedaryti šio projekto.

Filmą filmavome Fushimi Inari šventykloje, vienoje didžiausių ir žymiausių Kiote. Gauti leidimą filmuoti tokioje vietoje – labai sudėtinga misija, tad mes atvykdavome ten kiekvieną anksti ryte, kai dar nebūdavo begalės turistų. Pasidarydavome grimą, persirengdavome bambukų miške ir labai greitai be jokių papildomų dublių nufilmuodavome reikiamas scenas. Orų prognozės nežadėjo nieko gero – visas dienas turėjo lyti. Kai pradėjome filmuoti, iš dangas neiškrito nei vienas lašas. O kai užbaigėme paskutinį filmavimą, lietus pasipylė kaip iš kibiro. Mano kolegos juokavo, kad turiu stiprų ryšį su kami (dvasiomis).

Kokią istoriją pasakoja šis filmas?

Šis epizodas pasakoja pagrindinės “Sakura Dream” herojės Sakuros dvasios, tapusios geišos prototipu, atsiradimo tarp žmonių istoriją. Viskas prasideda neatmenamais laikais, kai žmonių ir dvasių pasauliai gyveno santarvėje. Žmonės dėl dvasinių patirčių galėjo keliauti į dvasių pasaulį, o dvasios atitinkamai galėjo patirti įkūnytų patirčių.

Sakuros dvasia išrenkama patekti pas žmones, kad per šokį, muziką ir arbatos ceremoniją skleistų laikinumo idėją. Tranzitinėje erdvėje ją pasitinka Išminties deivė bei Arbatos dievybė, kad perduotų reikiamas žinias. Tačiau Taifūno dvasia nesutinka su tokiu sprendimu ir nusprendžia savavališkai keliauti į žmonių pasaulį, nors ją ir bando sustabdyti, bet tai nepavyksta ir taip prasideda veiksmų virtinė, įtakojanti atitinkamas pasekmes, pasakojamas kitoje šio filmo dalyje. Būtent todėl ir rinkomės šį epizodą filmuoti šventykloje, kur susitinka žemiškas ir dvasinis pasauliai.


Kadras iš filmo

Vėlesnėse filmo dalyse pasakojama istorija, su kokiais žemiškais iššūkiais, pavyzdžiui, meile, susiduria Sakuros dvasia ir kaip elgiasi pavydo ir keršto užvaldytas Taifūnas. Čia įsisuka karmos ratas, judantis per įvairius laikmečius – iš pirmo žvilgsnio nieko bendro neturinčius žmones kažkodėl ištinka vis tas pats likimas – neįmanomybė.

Vienaip ar kitaip, ši istorija tėra vienas iš būdų žiūrėti filmą. Tikiu, kad kiekvienas žiūrovas atras savo simbolius ir prasmes.

Papasakokite daugiau apie tą „išgalvotą mitologiją“. Kodėl jums buvo svarbu išgalvoti savo mitą?

Mane žavi viso pasaulio mitologija, tie stiprūs ir amžini simboliai, fantastiškos istorijos.  Įkvėpimas išgalvoti savo mitą atėjo, kai susidūriau su mirtimi, tačiau likau gyva, taip pat, kai analizuodavau įvairius sutapimus, gyvenime nutikusius neįtikėčiausius dalykus, įvairius ženklus, sąsajas… Pavyzdžiui, mane seniai domino karmos konceptas. Būdama Japonijoje sužinojau, kad mano tikras vardas Inga japoniškai reiškia karmą. Japonijoje mano kolegos pradėjo vadinti mane Sakurako, šis vardas vėliau tapo mano sceniniu vardu. Taip pat tuo metu troškau tokios neįmanomos, viską apimančios ir nežemiškos meilės. Taip atsirado geišos ir samurajaus meilės istorija, kuri yra neišvengiama ir jai neįmanoma atsispirti net, kai gresia pražūtingos pasekmės. Norėjosi lyg sau pačiai paaiškinti, kodėl ši meilė tokia išskirtinė ir lemtinga, tada atėjo mintis, kad tai nėra tiesiog meilės istorija tarp dviejų žmonių, o uždraustoji meilė tarp dvasios ir žmogaus, kuri sulaužė sakralias taisykles ir sudrumstė harmoniją tarp dviejų pasaulių.

Suprantu, kad Vakarų kultūroje karmos idėja skamba keistai, tačiau man šios idėjos yra artimos ir įkvepia kurti. Kai nerandu atsakymų į sudėtingus klausimus ar stebiu vykstančias tragedijas pasaulyje, pradedu įsivaizduoti praeitų gyvenimų veiksmų pasekmes ir kaip iš jų galima išsivaduoti.


Kadras iš filmo

Kokias dar temas be meilės ir karmos nagrinėja „Sakura Dream“?

Paliečiamos visos temos, kurios mus ištinka, kai mes ateiname į šį pasaulį: tai kančia, nepasotinamas troškimas, meilės negatyvas – neapykanta, kerštas, pavydas ar žiaurus žmogiškas elgesys, ateinantis iš trūkumo, neturėjimo. Taip pat šeimos ryšiai, bendrystė, dvasiškas ryšys.

Dar viena labai svarbi tema – ta stipri, net sakyčiau, grėsminga trauka kitam žmogui, kai, rodos, išorinės aplinkybės priešinasi, niekas nepritaria jūsų jausmui, o tu vis tiek renkiesi būti su žmogumi, nes atrodo, kad taip yra lemta ir tu bejėgis kažką pakeisti.

Kokių atgarsių jau sulaukė „Sakura Dream“?

Šio filmo fragmentus pristatėme Paryžiaus tarpkultūrinei auditorijai, kurią sudarė japonai, prancūzai iraniečiai ir kitų tautų žmonės. Buvo įdomu stebėti, kaip simboliai ir pati istorija rezonuoja skirtingų kultūrų atstovams. Dažnai tenka susidurti su vakarietišku požiūriu, kuris iškreipia ir supaprastina daug Japonijos ir kitų rytų šalių kultūros aspektų. Manau, reikia elgtis labai atsargiai ir su didžiule pagarba kiekvienai kultūrai.

Iš japonų sulaukėme teigiamų atsiliepimų. Filmas juos įkvepia susimąstyti tokiomis temomis, apie kurias aš niekada nebūčiau pagalvojusi. Man atrodo, kad čia suveikė tai, kad šis darbas ateina iš labai gilių, net pasąmoninių dalykų, be jokio falšo. Vyksta autentiška kūryba, kuri turbūt neišvengiamai yra įkvėpta mano nuoširdžiu domėjimusi šia kultūra.


Kadras iš filmo

Kaip manote, ar pasaulį apgaubusi pandemija yra karminis atpildas žmonijai?

Be jokios abejonės… Karma yra veiksmas ir pasekmė. Mes išsekinome planetą ir dabar dalis mūsų pagaliau pradėjo nerimauti, kad keliaujame tiesiai į susinaikinimą. Ilgą laiką mes nepagarbiai elgėmės su aplinka ir gamta, su gyvūnais, su kitais žmonėmis. XXI amžiuje išradome išmaniąsias technologijas, daugybę vaistų nuo įvairiausių ligų, o niekaip neįstengiame pakeisti savo žiauraus savanaudiško elgesio, kuris nė kiek nepasikeitė nuo barbariškos visuomenės laikų, ir mums niekaip neišeina išvengti karų…Atsakomybė yra neatsiejama laisvės dalis. Daryti tik tai, ko nori pats, nereiškia būti laisvu. Mano manymu, tiktai tikrai laisvas žmogus yra atsakingas, nes suvokia ir įvertina kiekvieno savo veiksmo, net minties pasekmes i todėl pasirenka elgtis vienaip ar kitaip.

Skaityti daugiau