Liza Baliasnaja pristato naują darbą – „aštrų“ spektaklį festivalyje „Bâtard“

Iš Lietuvos kilusi ir šiuo metu Briuselyje gyvenanti choreografė ir šokėja Liza Baliasnaja pristato premjerą – šokio spektaklį „Trieb“. Kūrinys pirmą kartą bus rodomas scenos menų festivalyje „Bâtard“. Daugiau nei dešimtmetį Briuselyje vykstantis festivalis veikia kaip jaunų ir kylančių menininkų palaikymo platforma, skatinanti kūrybinę drąsą ir politinę refleksiją. Dėl pandemijos „Bâtard“ šiemet pakeitė savo formatą ir bus prieinamas bet kuriame pasaulio kampelyje.


Šokio spektaklis „Trieb“

Iš Briuselio į pasaulį

Visą sausio mėnesį festivalio dalyviai rinkosi „Beursschouwburg” meno centre, kur pasirodė salėse be žiūrovų, filmavo ir kitaip dokumentavo savo pasirodymus. Iš šių įrašų sudaryta festivalio „Bâtard“ programa bus pristatyta virtualiai – pasirodymai vasario 3 – 7 d. bus prienami festivalio interneto svetainėje, įsigijus bilietą už simbolinę kainą, kurią gali pasirinkti pats žiūrovas. Lizos Baliasnajos premjerą galima pamatyti nuo vasario 6 d. 19:00 iki vasario 7 d. 19:00.

„Aš pasirinkau suteikti galimybę žiūrovams pamatyti spektaklį kuo arčiau jo tikrosios būklės.  Spektaklis buvo nufilmuotas ekrane jį stebėsiantiems žiūrovams, todėl su komanda sukūrėme ne kūrinio dokumentaciją, o jo adaptaciją peržiūrai video formatu. Manau, tai nėra tobula, kur kas labiau norėčiau matyti savo žiūrovus pasirodymo metu ir tikrai nemanau, kad šis formatas kada nors atstos gyvą pasirodymą. Kadangi aš nesu suinteresuota šokio filmo žanru, buvo sunku susitaikyti su idėja, jog spektaklio premjera neįvyks gyvai. Nepaisant to, manau, su filmavimo komanda radome įdomius turinio perteikimo sprendimus, tad džiaugiuosi, kad vis dėlto atsirado galimybė ir platforma pasidalinti ilgai brandintu darbu,“ – apie spektaklio perkėlimo į virtualią erdvę iššūkius pasakoja L. Baliasnaja.

Būvio pjūviai

Liza Baliasnaja šokio spektaklyje „Trieb“ nagrinėja pjūvio veiksmo logiką. Anot autorės, galimybė racionaliai mąstyti ar būti aštraus proto yra tai, kas istoriškai žmogų atskiria nuo gyvūno. Kai sakome, kad kažkas turi aštrų regėjimą ar klausą, mūsų kalboje aštrumas ir gerumas tampa sinonimais. Aštrumas, kurio dėka peilis pjausto medžiagą, primena procesus, vykstančius tada, kai aplinką suvokiame per savo jusles, tiesiogiai paklūstančias proto racionalumui. Pasitelkdama judesį, poeziją ir animaciją, spektaklyje L. Baliasnaja analizuoja ribą tarp kūno ir proto. Ji eksperimentuoja, nematerialų protą keisdama mūsų civilizacijos simboliu – peiliu, ir klausia, kas nutinka, kai leidžiame sau įsivaizduoti, jog mąstymas veikia kaip aštrus peilis? Kūrinio pavadinimas „Trieb“, vokiškai reiškiantis veržlumą, troškimą ir instinktą, tampa varikliu peilio aštrumo protui, siekiančiam pjauti viską, kas pasitaiko kelyje, įskaitant ir savęs suvokimą.


Šokio spektaklis „Trieb“

Autorė pasakoja, kad spektaklio tema jai tapo aiški po daugelio mėnesių tiriamojo darbo studijoje, kurio metu ji analizavo santykį tarp metaforų ir judesio, kalbos ir simbolių. „Didelę laiko dalį savo meninėje praktikoje skiriu ir tam tikrai meta-analizei – refleksijai apie tai, kaip vystosi mano tyrimas, kas daro jam įtaką, kokie sprendimai priimami, kokie įrankiai naudojami medžiagos generavimui. Kažkuriuo momentu pastebėjau, kad didelę įtaką mano procesui padarė pats solo formatas. Būdama ir choreografe, ir atlikėja pajutau tam tikrą padalinimą arba, kitaip tariant, savo būvio pjūvį į du skirtingus vaidmenis, du skirtingus pasaulius: kūno ir proto, darymo ir mąstymo, integravimo ir analizės. Taip šie paraleliniai procesai – tyrimo tema bei  proceso meta-analizė – susijungė į vieną bendrą objektą – peilį. Peilis tapo ne tik konkrečia metafora, kurios dėka pradėjau vystyti tekstą, animacija, judesį, bet ir mano kūrybinio proceso atspindžiu. Be abejo, pati tema nurodo į vieną seniausių vakaru filosofijos dogmų, kuri man yra itin įdomi – kūno ir proto, kūno daiktiškumo ir nestabilumo bei proto neapčiuopiamumo ir racionalumo atskyrimą,“ – dalinasi kūrėja.

Liza Baliasnaja – Briuselyje gyvenanti choreografė ir atlikėja, gimusi Lietuvoje. Ji studijavo P.A.R.T.S šokio mokykloje, šiuo metu studijuoja Filosofiją KU Leuven universitete Belgijoje. Liza bendradarbiavo su tokiais kūrėjais kaip Ula Sickle, Eszter Salamon, DD Dorvillier, Mårten Spångberg, Lenio Kaklea, Christine de Smedt ir Myriam van Imschoot. Pastaraisiais metais ji vysto savo choreografinius darbus, kuriuos dažnai pristato ne teatrinėje aplinkoje. Liza dėsto praktines ir teorines paskaitas Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Šokio ir judesio katedroje, rašo publikacijas apie teatrą ir choreografiją.

„Trieb“ kūrybinė komanda
Idėja ir atlikimas: Liza Baliasnaja
Garsas: Jokūbas Čižikas
Meninės konsultacijos: Stefan Govaart, Alissa Šnaider ir Laura Stellacci
Animacija: Liza Baliasnaja kartu su Federico Vladimir Strate Pezdirc
Kostiumai: Laura Stellacci
Scenografija: Liza Baliasnaja, Machteld Lambeets ir Laura Stellacci
Projektą palaiko: Lietuvos kultūros taryba
Koprodukcija: Workspacebrussels and Kunstencentrum BUDA
Rezidencijų palaikymas: Kanuti Gildi Saal, Workspacebrussels, Kunstencentrum BUDA, Kunstenwerkplaats, Theatre Balsamine
Speciali padėka: Nicola Airo, Theo Livesey, Christine de Smedt, Amanda Barrio Charmelo ir Simon Baetens

Skaityti daugiau