Skirtingi filmai. Šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija“ dalyvių pokalbiai

2020 metų šiuolaikinio cirko festivalis „Cirkuliacija“ įvyko nauju pandeminiu formatu – Gildas Aleksa, festivalio meno vadovas, programos dalyvius pakvietė į Zoom pаsikalbėjimus. Su pažadu žiūrovams, kad 2021 metais cirko kūrėjai atvyks į festivalį ir susitiks su žiūrovais! Pažadas ištesėtas – birželio 6-13 dienomis festivalis vyks skirtinguose Lietuvos miestuose (visa programa: www.cirkuliacija.lt), o mes kviečiame žiūrovus prisiminti įvykusius pokalbius ir artimiau susipažinti su cirko kūrėjais!

Fabrizio Giannini, Ispanija, Katalonija, rusvas džemperis, knygų lentyna, spintelė, kairėje oranžinė siena, dešinėje balta

„Circus EIA“ pasirodymų kūrėjas, režisierius ir atlikėjas

Karantino metu atrado pusryčių džiaugsmą, buvimo vienoje vietoje džiaugsmą, kurį laiką jautė ir atostogų apokaliptiniame kontekste džiaugsmą

Mintis, kuri niekur netilpo: „Karantino metu turėjau progą pasikalbėti su draugais, su kuriais nebuvau kalbėjęs dvejus, trejus metus. Beprotiška, kad tik tokiomis aplinkybėmis kilo poreikis vėl atrasti žmones, kurių nematai. Bet tu žinai, kad jie dabar daro tą patį, ką tu: nieko, ten, kažkur.“

 
Manel Sala nuotr.

„Mūsų trupė neseniai atšventė 10 metų jubiliejų. Mes kuriame pasirodymus apie santykius tarp žmonių, vadiname tai žmogaus cirku. Mūsų darbuose dominuoja cirko menų žmogiškasis aspektas, stengiamės jų vidury patalpinti kokius nors santykius. Šiuo metu vystome naują kūrinį, kuris vadinsis „Nuje“, arba „Mes“ neapolietiškai. Čia analizuojame poros / dueto / partnerių santykius. Galvojame apie lytį, dualizmą, dvinarę sistemą. Norime bandyti praplėsti poros / dueto / partnerių santykių spektrą. Kartais, kai pasakai „pora“, žmonės iškart ją susieja su sentimentaliais jausmais. Bet pora gali būti tiesiog du žmonės, kurie pradeda eiti bendru keliu.

Kai pradėjome kurti „inTarsi“, susidomėjome santykiais tarp solo ir kolektyvo. Tarp individualybės ir bendros dvasios. Nes mes jau gyvename visuomenėje, kur tie skirtumai ne tai, kad atmesti, bet jiems priešinamasi. Mes manome, kad visuomenės sukūrimui būtinas tų skirtumų išryškinimas. „inTarsi“ mes visi esame mažos detalės, kurios bando susijungti ir sukurti grupę. Mes visi ant scenos, ir bandome kažkaip įtilpti visuomenėje.

Kartais suburi kokią grupę, ir staiga paaiškėja, kad ten yra detalė, kuri nebetinka. Ji dingsta. Tada vietoj jos atsiranda kita detalė, kuri tinka. Visa šita transformacijos dinamika nukloja kelią pasiekti tą tašką, kada jau galime priimti vieni kitus tokius, kokie esame, galime sudėlioti šią dėlionę. Su dekoracijomis atvirkščiai: viskas prasideda gražiame apskritime, o paskui visiškai išsidraiko. Žingsnis po žingsnio pasirodyme bandome įvairias kompozicijas, jos labai minimalistinės. Bet svarbiausia, kad pradžioje viskas sukasi aplink vieną žmogų, o paskui aplink visus, nes mes visi esame tame. Mūsų žinutė – kad tik per skirtumų priėmimą galime kažką sukonstruoti. Kitaip nieko nebus.

Viskas, kas slypi už „inTarsi“ istorijos, yra keturių ant scenos esančių žmonių asmeninių patirčių kratinys. Manome, kad labai svarbu, kai artistas ant scenos gali parodyti kažką iš savo gyvenimo. Mes nuolat stengiamės pridėti naujų sluoksnių. Yra tas pirmas sluoksnis, pavadinkime jį įspūdingumu, pramoga. Į kurį, aišku, geriausiai reaguoja vaikai, nes tai – kaip Disnėjaus filmas, bet gyvai, su visais tais visur skraidančiais žmonėmis! Bet jei sugebi, ir jei nori, gali atrasti ir šiek tiek gilesnę prasmę, gali skaityti tarp eilučių, pasikapstyti giliau ir susieti su tuo, kas svarbu tau. Sluoksniavimas yra puikus būdas pasiekti visus žmones. Kiekvienas iš jų turi savo istoriją, iš kur jie atėję, kas jie yra. Mes duodame jiems raktus. Jie patys nusprendžia, kurias duris atidaryti. Kai kurie nori pasilikti tame pirmame sluoksnyje, toje estetikoje ir pramogoje, tame salto, ir viskas čia gerai. Bet jeigu nori, gali eiti giliau.


Compañía de Circo „eia“. Archyvo nuotr.

Salto yra salto. Bet gražu, kai artistai tą salto naudoja kaip kažko kito išraišką. Mes patys tai, ką norime pasakyti, integruojame į pasirodymą, ir akrobatikos elementus, cirko elementus naudojame kaip įrankį tam pasiekti. Kiekvienas triukas pasirodyme gali kažką reikšti. Galbūt euforiją, galbūt trapumo akimirką, jei ten trapus balansas. Tą patį triuką galima atlikti daugeliu skirtingų būdų. Tai kaip kalba – mes galime pasirinkti žodžius ir dėlioti sakinius, kuriuos norime pasakyti.

Dažnai atrandame, kad triuko įtaigumo nenurodo jo sudėtingumas. Tai pasirinkimas – ar šis triukas tikrai tinka tam, ką noriu išreikšti? Mes akrobatai, mes dieviname daryti salto, bet dažnai matome, kad salto net nereikia, ir jeigu nori jį palikti, dažnai jis pakiša koją. Tuomet su likusiais triukais jau nieko nebepadarysi. Po truputį, net jei sunku – nes mes akrobatai, ir dieviname akrobatiką – bet stengiamės suprasti, kad tam tikrais atvejais išreikšti mūsų žinutei mažiau akrobatikos yra geriau.

Kūrybinių projektų pabaigoje kiekvienas iš mūsų aprašome savo pasirodymą. Tada sudedame kartu ir pasakojame, kas ko prirašė. Kartais būna beprotiška – beveik visi turi po skirtingą filmą.“

Klausykitės viso pokalbio Youtube platformoje:

Skaityti daugiau