Judita Vassos ir Viktorija Bobinaitė: žiūrovai bus kviečiami patirti tai, su kuo susiduria kasdien ir nepastebi

Dvi jaunos šiuolaikinio šokio kūrėjos  Judita Vassos ir Viktorija Bobinaitė  scenoje žongliruoja  aktualijomis. Gruodžio 17 ir 18 dienomis jos kviečia į premjerą „Sponsored“. Šokėjos kartu su Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktore Aiste Zabotkaite analizuos reklamos įtaką, kaip ji veikia mūsų įpročius ir nusiperka mūsų laiką.

Šiuolaikinis šokis –  galingas įrankis. Taip teigia „Menų industrijos“ įkūrėjos Judita Vassos ir Viktorija Bobinaitė. Pristačiusios karantino įkvėptą šokio filmą „Duonos ir žaidimų“, jos toliau nagrinėja technologijų galią ir pristato tarsi antrą filmo dalį – šokio spektaklį „Sponsored“. Temą tęsiantis  spektaklis pasiruošęs apnuoginti socialinių medijų ir reklamų įtaką šiandieniniam vartotojui.

Kalbiname kūrėjas apie tai, kaip jos prisijaukino šokį, užsimezgusią tarpusavio draugystę, analizuojame naujausio filmo reikšmę žiūrovui, judėjimo disciplinas bei narpliojame kitus svarbius klausimus.

Pasakokite, kaip prisijaukinote šokį.

Judita: Pradėjau šokti dar vaikystėje – tuomet tai buvo tik stiprus pomėgis. Profesionaliai šokti pradėjau nuo 15 metų, kai įstojau į M. K. Čiurlionio menų mokyklos baleto skyriaus šiuolaikinio šokio specializaciją. Ten nuodugniai susipažinau su šiuolaikiniu šokiu, jo technikomis. Nuo to laiko šokis tapo mano gyvenimo dalimi, nuvedė į LMTA bakalauro studijas ir ten, kur esu šiandien.

Viktorija: Kiek save pamenu, tiek aš šoku. Tai mano gyvenime atsirado prieš daugiau nei 20 metų. Kaip ir daugeliui, viskas prasidėjo nuo tautinių šokių. Į šokį aš pradėjau žiūrėti labai rimtai nuo pat jaunų dienų – dar darželyje užsiėmiau šokių kūrimu ir pykdavau ant savo bendraamžių šokėjų, kurios rimtai nežiūrėdavo į mano namuose organizuojamas repeticijas. Mokyklos laikais šokis taip pat buvo visur greta. Priklausiau ne tik vienam iš Marijampolės kolektyvų „Arabeskas“, bet ir savo iniciatyva subūrusi jaunuolių grupę, nuolat kurdavau choreografijas įvairioms mokyklos šventėms. Vėliau sekė šokio pedagogikos bakalauro studijos, dar vėliau akademinę kelionę po šokio pasaulį tęsiau Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, choreografijos magistrantūroje. Tai ta meilė ir begalinė trauka šokiui lydi mane jau nuo pat vaikystės.

Jūs kartu pristatėte  ne vieną meninį projektą, o Jūsų naujas kūrybinis darbas pasirodys jau gruodžio 17 dieną. Kaip atradote vieną kitą šokyje ir kaip sekasi kartu kurti?

Judita: Mūsų draugystė užsimezgė,  kai aš studijavau LMTA šokio bakalaurą, o Viktorija studijavo choreografijos magistrą ir dažnai  dalyvaudavo į mūsų technikos paskaitose. Taip pat prof. Aira Naginevičiūtė, Viktorijos baigiamojo darbo vadovė, ją paskatino pakviesti mane šokti tame  darbe. Taip ir prasidėjo intensyvios repeticijos, ir nesibaigianti kūryba kartu, kuri jau tęsiasi šešerius metus.

Viktorija: Dar studijuodamos  Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje pajautėme, jog mums sekasi susikalbėti, panašiai mąstome, nors tuo pačiu esame ir labai skirtingos. Aš labiau linkusi kritikuoti ir mėgstu pabėgti iš komforto, o Judita dažnai man primena, kad žaidimams laiko nebėra ir reikia susikonkretinti, ką darome ir link ko judame. Kūryboje mes viena kitos neglostome, kaip tik dažniau negailime viena kitai kritikos. Esame labai reiklios šiai profesijai, todėl mūsų ryšys ir tapo toks glaudus. Juokiamės su Judita, kad jei išgyvens mūsų draugystė šią premjerą, vadinasi, ji išgyvens viską. Taip pat prieš daugiau nei dvejus metus įkūrėme  VšĮ „Menų industrija“.  Turint omeny, kad mūsų profesijoje pastovumo nedaug, norėjosi tam tikrų savo namų, kuriuose vyrautų mūsų taisyklės ir tvarka. Dabar tie namai – jaukus kabinetukas, kuriame gausu segtuvų su buhalterinėmis sąskaitomis.

Kurtame „Duonos ir žaidimų“ šokio filme kėlėte klausimus apie technologijomis paremtus algoritmus ir jų santykį su individu. Kas laukia žiūrovų naujausiame spektaklyje „Sponsored“? Ar kuriate tam tikrą ryšį tarp savo darbų?

Viktorija: Naujoji premjera „Sponsored“ bus tarsi antra šokio filmo „Duonos ir žaidimų“ dalis. Iš tikrųjų pirmiau  kilo spektaklio idėja ir tik vėliau filmo, nors filmo premjera įvyko prieš metus.  Šių darbų ryšys išsivystė visiškai natūraliai: atsiradus mus dominančiai temai, supratome, jog ji be galo plati ir ją sutalpinti į vieną kūrinį būtų buvę labai sudėtinga. Tad buvo nutarta viską išplėsti į projektus, kurie  būtų susiję.

Judita: Jau nuo pat spektaklio pradžios žiūrovai bus kviečiami patirti tai, su kuo jie susiduria kiekvieną dieną, tik to nepastebi. Skirstymas į tam tikras kategorijas, pradedant amžiumi ir  baigiant išvaizda bei pomėgiais. Bus siekiama nukelti žiūrovą į vaizdinių ir garsinių efektų hipnozę. Mes norime prikaustyti žiūrovo dėmesį visomis įmanomomis priemonėmis, kurias gali pasiūlyti scena ir teatras.  Šis spektaklis harmoningai jungs judesio meną ir tekstą.

Spektaklio pavadinimas „Sponsored“ – gerai atpažįstamas terminas socialinių tinklų vartotojams. Kaip jis atskleidžia spektaklio esmę? 

Judita: „Sponsored“ – tai žodis, su kuriuo kasdien susiduriame socialinėse erdvėse. Nors šis žodis tapo toks natūralus ir priimtinas, visgi  atsidūręs  kitame kontekste, jis labai patraukia dėmesį. Spektaklio metu gilinamės į remiamą turinį socialinėse erdvėse, kaip jis užkabina vartotoją ir nusiperka jo laiką. Dėl šios priežasties ir spektakliui siekėme suteikti pavadinimą, kuris pritrauktų dėmesį.

Spektaklio premjera taikliai atliepia šių dienų aktualijas – socialinės medijos šiandien gan stipriai formuoja mūsų pasirinkimus ir požiūrį į įvairius klausimus. Kas jus paskatino apnuoginti šią temą šokio scenoje? Kaip susidomėjote technologijų galia?

Viktorija: Reklama yra artima tema mūsų aplinkoje. Aš pati su marketingu susiduriu kasdien, kai tenka kurti turinį, pritaikytą tam tikrai vartotojų kategorijai, siekiant skatinti didesnius pardavimus. Šiandien yra dramatiškai išaugęs informacijos kiekis internete, tai yra visame pasaulyje. Kiekvienas individas socialinėje erdvėje turi lyg savo atskirą burbulą, kuriame visas turinys ir tos pačios reklamos yra parenkamos personalizuotai pagal amžių, lytį ir pamėgtą turinį. Taigi iš to natūraliai kilo idėja apie tai kalbėti šokio spektaklyje.

Kaip jūs vertinate šį probleminį algoritmų sistemos poveikį, o gal priešingai – įžvelgiate daugiau naudos, nei žalos?

Judita: Spektaklio metu nenorime primesti išankstinės nuomonės, suprantame, kad algoritmais grįsta sistema yra pažangos rodiklis, padedantis greičiau gauti reikiamą informaciją ar pasiekti tikslinę auditoriją. Visgi, svarbu nepamiršti ir lavinti gebėjimą racionaliai vertinti informaciją, nes sistema dar nėra tiek pažengusi, kad atskirtų teisingą informaciją nuo melagingos.

Kokius šokio įrankius, technikas ir judėjimo disciplinas išvysime naujausiame spektaklyje „Sponsored“? 

Judita: Spektaklyje „Sponsored“ siekiame naudoti tas meninės raiškos priemones, kurios tampriai koreliuotų su reklamos gamybos priemonėmis: garsas, vaizdas, tekstas ir įvaizdis. Mums svarbu sukurti intensyvumo ir greito kitimo pojūtį.

Kaip sekėsi kūrybinis procesas? Su kokiais iššūkiais susidūrėte? Kiek laiko užtruko pastatyti šį spektaklį?

Viktorija: Nuo idėjos išsigryninimo iki įgyvendinimo bus praėję du metai. Šis spektaklis turbūt daugiausiai išnešiotas ir subrandintas kūrybinis vaisius iš visų darbų, ką prieš tai esame kūrę.  Didžiausias iššūkis, kaip ir daugeliui menininkų, mums pandemijos laikotarpiu tapo net keturis kartus keičiamos premjeros datos. Taip pat labai ilgai ieškojome galutinės atlikėjų sudėties. Svarstėme apie du vyrus aktorius, dvi šokėjas, kol netikėtai užsimezgė mūsų pažintis su aktore Aiste Zabotkaite. Po pirmo susitikimo su Aiste supratome, jog čia tas žmogus. Reta prabanga projektuose rasti žmogų, kuris taip pateisintų visus mūsų lūkesčius bei visapusiškai atitiktų personažą. Be galo džiaugiamės susikūrusiu šiuo mūsų trio.

Iš ko kyla jūsų kūrybinis impulsas? 

Viktorija: Šiai dienai kūrybinio impulso papildomai ieškoti man dar nereikėjo. Turiu daug idėjų, bet per mažai laiko viskam įgyvendinti. Be abejonės, yra, kas mane įkvepia, pavyzdžiui, bendravimas su skirtingais žmonėmis. Aš apskritai be galo mėgstu naujas pažintis ir tiesiog įsimintinas dialogas su kitos disciplinos menininku mane gali įkvėpti kartu kolaboruotis dirbti prie naujo  projekto. Kūrybos šaltinis man yra viskas, iš ko formuojasi mano aplinka: parodos, knygos, kelionės, kitų menininkų spektakliai.

Judita: Mane dažniausiai inspiruoja kasdienės situacijos, temos kuriomis gyvenu ir ką mąstau. Tos mintys dažnai įgyja judesio pavidalą.

 Kas jums yra judesio menas? Ką jis padeda įgalinti ir išlaisvinti?

Judita: Pirmiausia, šokis man yra būdas su žmonėmis kalbėtis neverbaline kalba, suteikiant jiems erdvės įvairioms interpretacijoms ir prasmėms. Tikiu, kad būtent meno, tuo pačiu ir šokio, dėka galima kalbėti svarbiomis ir aktualiomis temomis.

Viktorija: Paprastai kalbant,  šokis yra mano atskiras pasaulis, kuriame žaidimo taisykles kuriu aš pati. Džiaugiuosi, kad man, kaip menininkei, atsiveria galimybė per šokį kalbėti rūpimomis temomis. Mano meilė šiai kūrybinei sričiai yra beribė – neskaičiuoju nei laiko, nei pinigų. Kai pagalvoji, tai mūsų menininkų rankose galingas ginklas  – gali pasiekti labai plačią auditoriją ir siųsti įvairias žinutes. Šiuolaikinis šokis vis dar labai nišinė sritis, mano noras – kuo daugiau žmonių supažindinti su juo.

***

Šokio spektaklio „Sponsored” premjera: gruodžio 17, 18 dienomis, 19:00 val., Menų spaustuvėje, Vilniuje.  Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Bilietus galite įsigyti: Tiketa.lt

Kūrėjos, atlikėjos: Viktorija Bobinaitė, Judita Vassos, Aistė Zabotkaitė.

Kompozitorė: Monika Sokaitė.

Tekstas: Aistė Zabotkaitė ir Živilė Zablackaitė.

Kostiumai: Simona Savickaitė.

Šviesų dailininkas: Pijus Vasiliauskas.

Projekcijų dailininkas: Kristijonas Dirsė.

Garsas: Grigorijus Karachanovas.

Grimas: Kornelija Gečaitė.

Vadyba: Lina Morkūnaitė.

Projektą „Šokio ir cirko aktualijos: asmenybės, įvykiai ir jų analizė, ugdymas“ dalinai finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.

Skaityti daugiau