Paul Pui Wo Lee: Baleto pagrindai yra svarbu, tačiau už jų slypi labai platus pasaulis

„Summer Dance Intensive Vilnius“ visus besidominčius šokiu, judesiu bei asmeniniu tobulėjimu kviečia į Paul Pui Wo Lee seminarus. Šokėjas, choreografas, šiuolaikinio šokio kompanijos „Of Curious Nature“, įsikūrusios Brėmene, repeticijų režisierius rugpjūčio 22-27 dienomis supažindins seminarų dalyvius su Feldenkrais metodu bei siūlys į baleto praktiką pažvelgti kitaip.


Norm Yip nuotr.

Kaip atrodė tavo pirmieji žingsniai šokio srityje? Kaip supratai, kad šis kelias skirtas tau?

Prisimenu tikslų momentą, kai supratau, kad šokis mano aistra. Tuo metu gyvenau Kanadoje, man buvo ketveri metai, per televiziją rodė mistišką baleto trio. Vaizdinys mane sužavėjo, tai buvo meilė iš pirmo žvilgsnio. Tačiau baleto pamokas pradėjau lankyti vėliau, mano motina nepalaikė idėjos, kad mažas berniukas mokytųsi šokti. Po kurio laiko vis tiek pasirinkau baleto pamokas, o ne taip pat mėgiamą veiklą – jodinėjimą žirgais. Paskatintas Hong Kongo baleto kompanijos repeticijų režisieriaus Jeffrey Hughe‘o bei choreografo, vieno iš Kanados nacionalinės baleto mokyklos dėstytojo Yuri Ng, nusprendžiau studijuoti šokį. Nors neturėjau tobulo šokėjo kūno ir daug patirties, ko dėstytojai nevengė pabrėžti per atranką į Kanados Nacionalinę baleto mokyklą, vis dėlto įstojau. Tuo metu man buvo 15 metų. Laikas šioje įstaigoje buvo nuostabus, jaučiausi lyg mokyčiausi Hogvartse, apsuptas bendraminčių.

Kokius tikslus sau keli, kai rengi baleto seminarus?

Visada turėjau tikslą praktikuoti baletą kūnui ir psichikai draugišku būdu, nes buvau matęs daug priešingų variantų. Siekdamas tobulumo, norėjau išvengti patemptų, išnarintų galūnių, o perdegimas man nebuvo tinkamas sprendimas, norėjau rasti kitą kelią. Supratau, kad labai svarbu į savo įpročius bei asmenines galimybes pažvelgti plačiau, treniruoti ne tik kūną, bet ir vaizduotę, mintis, jausmus, emocijas.

Mano karjeros patirtyje sunkumų, kritikos ir traumų nestigo, tačiau dalinuosi įvairiomis patirtimis, tiek džiugiomis, tiek nemaloniomis, nes visos jos pabrėžia, kad kūrybos kelių ir pasirinkimų yra begalybė, svarbu nebijoti ieškoti. Mano lūkestis – padėti aplinkiniams suvokti, kad buvimas menininku yra gebėjimas pripažinti savo trūkumus, tuo pačiu klausiant savęs – kaip galiu tobulėti?

Papasakok plačiau apie „Summer Dance Intensive Vilnius“ metu pristatomą baleto seminarą. Kodėl dalyviams jis yra vertingas?

Iš pirmo žvilgsnio, baleto pamokos skamba beveik kaip absurdas – juk daug kam jos sukelia traumuojančius prisiminimus, o ir lūkesčiai keliaujant į tokius užsiėmimus paprastai būna standartiniai – pakelti koją kaip įmanoma aukščiau ir panašiai. Aš noriu padėti seminaro dalyviams transformuoti tokį suvokimą, paskatinti atrasti sau priimtiną baleto interpretaciją. Būtent todėl seminaro dalyviai susitelks į savo asmeninę galios paiešką. Jie mokysis treniruoti kūną kūrybiškai, tuo pačiu treniruodami ir savo meninį potencialą improvizacijos būdu, taip suaktyvindami vaizduotės darbą. Seminaro metu dėmesys bus skiriamas ekspresijai, o ne tobuliems judesio kampams ar taisyklingoms kojos padėtims. Tik pažvelgus į griežtus baleto reikalavimus kitaip, galima atsikratyti įkyrių minčių, liepiančių tapti tobulu mokiniu. Žinoma, baleto pagrindai yra svarbu, tačiau už jų slypi labai platus pasaulis.

Kas yra Feldenkrais metodas? Kuo jis ypatingas?

Feldenkrais metodas stimuliuoja nervų sistemą ir padeda atrasti kuo daugiau paprastesnių, saugesnių, bet efektyvesnių judėjimo būdų. Šis metodas padeda smegenų veiklai nuolat adaptuotis prie pokyčių, todėl didžioji seminaro dalis bus paremta improvizacija, nes praktika skatina atrasti naujus, netikėtus sprendimus.

Yra daug Feldenkrais metodo praktikavimo būdų, tačiau seminaro metu, pateiksiu pratimus, kurie leis ryškiausiai patirti šios technikos paskirtį. Manau, dalyviams bus įdomu ir netikėta suvokti, kaip neeikvojant daug pastangų ir energijos galima nuversti kalnus. Štai gyvenimiškas pavyzdys, įsivaizduokite: esate atsakingas už vakarėlio organizavimą, jeigu jį planuosite vienas, greitai pavargsite, tačiau jeigu paskirstysite darbus, planavimas bus paprastesnis. Visi vakarėlio dalyviai yra skirtingi, visi turi savo stipriąsias puses ir gali atlikti tai, ką moka geriausiai, o organizavimas komandoje, kuria stipresnį santykį tarp draugų. Tas pats principas veikia ir kūno dalims. Seminaro metu dalyviai ieškos judesių kombinacijų, leisiančių veikti visam kūnui. Seminaras bus paremtas ieškojimais, todėl jo metu skirsiu laiko dalyviam suvokti savus norus, tikslus ir pasidalinsiu praktiniais patarimais, kurie padės atskleisti ir išbandyti savo galimybes.

Kokia šokio patirtis reikalinga norintiems dalyvauti seminaruose? Ko jie gali tikėtis iš Feldenkrais metodo ir baleto praktikos?

Feldenkrais metodo seminaras skirtas ne tik profesionaliems šokėjams, jis skirtas visiems susijusiems su kūrybos lauku ir siekiantiems tobulėti. Į baleto seminarą vis dėlto kviesčiau tik profesionalus, idealiu atveju – susipažinusius su baleto pagrindais. Abu šie seminarai skirti tiems, kurie jaučiasi užstrigę savo kūrybos sferoje ir kasdienybėje, kurie įtaria, kad gali pasiekti ir pasiūlyti daugiau, tačiau nežino, nuo ko pradėti arba žino, kad turi daugiau paslėpto potencialo, talento, jėgos ir kūrybinės energijos, nei kažkas yra jiems pasakęs.

Manęs dažnai klausia, ar galima sujungti Feldenkrais metodą su baleto praktika? Gal kiek juokingas palyginimas, tačiau tuomet man kyla klausimas, ar galima atskirti alkoholio poveikį ir norą šokti? Alkoholis nejučia užvaldo kūną ir šis ima judėti, tai yra natūralus, intuityvus pasekmės priežasties principas. Susijungimas įvyksta savaime ir kuria ryškesnius, stipresnius pojūčius. Taip ir Feldenkrais metodas drauge su baleto praktika, elementarius pratimus, kūno judesius padeda pajusti kitaip.

Ko tikiesi iš apsilankymo Vilniuje?

Labai džiaugiuosi, nes rugpjūčio pabaigoje pirmą kartą apsilankysiu Lietuvoje. Tikiuosi, kad būsimi seminarai sujaudins kiekvieną dalyvį bei pasiūlys naujų žinių bagažą. Taip pat viliuosi, kad dalyviams perteiksiu kelis, mano manymu, labai svarbius aspektus. Visų pirma, šokis yra susijęs su visuomenės stereotipais, vertybėmis, kultūriniais įpročiais, taigi jį praktikuojantis žmogus turi savęs paklausti, kokias normas aš atitinku, man jos tinka ar ne? Kita mintis, kuria noriu pasidalinti, kiekvienam kūrėjui yra svarbu pasinerti kuo giliau į savo praktiką, nes taip atsiskleidžia subtilus ir originalus asmens mentalitetas, o bet koks, jo sukurtas produktas, turi aukštą sąžiningumo koeficientą ir kokybės garantą. Taip pat mūsų smegenys mėgsta stabilumą, todėl labai svarbu save nuolatos skatinti tobulėti, eksperimentuoti, kelti iššūkius.

Kas tau suteikia stiprybės, noro ir pasitikėjimo savimi kurti šios dienos kontekste, kai pasaulyje matome daug sudėtingų aplinkybių ir tragedijų?

To paties norėčiau paklausti ir seminaro dalyvių. Kiekvienas turime atrasti savitas stiprybes, kurios skatina judėti į priekį. Man stiprybė yra lankstumas, gebėjimas laviruoti įvairiose situacijose bei įkvėpimas. Netikiu, kad nuo pastarojo pasaulis galėtų pavargti, įkvėpimas suteikia vilties. Kai klausausi klasikinės muzikos koncerto mano akyse kaupiasi ašaros, nes orkestras aukoja jėgas, laiką, pastangas tam, kad sukurtų grožį, tuo tarpu kiti jį griauna. Galimybė aplinkiniams suteikti įkvėpimą kurti, o ne naikinti, yra vienas iš kelių vedančiųjų į pasaulį be tragedijų.


Projektą „Šokio ir cirko aktualijos: asmenybės, įvykiai ir jų analizė, ugdymas“ dalinai finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas.

Skaityti daugiau