Įvyko pirmieji festivalio „Sirenos“ Lietuvos teatro vitrinos apdovanojimai

Rugsėjo 26 d. vakare, klube „Opera Social House“, įvyko Vilniaus tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ Lietuvos teatro vitrinos apdovanojimai. Nors festivaliui jau devyniolika metų, tokie apdovanojimai buvo pirmieji. Nuo šiol festivalis „Sirenos“ į juos pakvies kasmet.

Konkurse dalyvavo vienuolika spektaklių, kurie šiais metais vitrinai buvo atrinkti teatrologių Ramunės Balevičiūtės ir Vlados Kalpokaitės. Vertinimo komisiją sudarė svarią patirtį turintys užsienio teatro ekspertai – jie skyrė tris apdovanojimus. Be ekspertų komisijos apdovanojimų buvo įteiktas ir žiūrovų prizas, kuris įsteigtas bendradarbiaujant su „Caffeine.lt“.

Tarptautinę komisiją sudarė: Mojca Jug (Slovėnijos „Bunker“ scenos menų centro programos kuratorė), Luisa Hedo („Madrido rudens“ festivalio programos kuratorė, Ispanija), Pierre´as Thysas (Valonijos nacionalinio teatro Briuselyje vadovas, Belgija), Didier Juillardas (Odeono teatro Paryžiuje meno programos kuratorius, Prancūzija) ir Iliana Dimadi („Onassis Stegi“ ir „Future Now“ festivalių kuratorė, teatrologė, Graikija).

Komisijos nariai patvirtino, kad visi įvertinimai yra tolygūs, vienodai reikšmingi. Trys komisijos apdovanojimai – „Sirenų“ gausmą skleidžiantys muzikos instrumentai tereminai – buvo išdalyti šių darbų kūrėjams:

– spektakliui „Šventė“ (rež. Kamilė Gudmonaitė, OKT / Vilniaus miesto teatras) – už unikalų socialinį ir teatrinį judesį. „Tikrumo teatras. Dramoje slypintis humoras. Autobiografija ir drąsa. Autentiškumas savo gryniausia forma. Subtilus ir jautrus režisūrinis prisilietimas bei stiprus aktorių ansamblis“, – apie spektaklį atsiliepė komisijos nariai.

– spektaklio „Jauno žmogaus memuarai“ pagal Ričardą Gavelį (Valstybinis jaunimo teatras) režisierei Eglei Švedkauskaitei kaip perspektyviausiai režisierei. Apie režisierę komisijos nariai rašė: „Kelionė laiku ir erdve į atminties, istorijos ir tėvynės teritorijas. Tokia buvo aktorių misija, kurią jie atliko nuostabiai tiksliai ir jautriai, vedami kryptį tvirtai žinančios režisierės, turinčios stiprų estetinį, muzikinį ir vizualinį pojūtį“.

– spektakliui „Dėdė Vania“ pagal Antono Čechovo pjesę (rež. Tomi Janežičius, Vilniaus mažasis teatras) – už sceninę meistrystę. Pasak komisijos narių, šis spektaklis ypatingas savo dramaturgine darna, ryškiu režisieriaus sąmoju ir ekstravagantišku vaidybos braižu, kuriuo pasižymėjo visas aktorių ansamblis. Lokalus spektaklis, o tuo pat metu ir globalus, galintis išsiskirti daugelyje festivalių ir teatro scenų Europoje bei pasaulyje.

Apdovanojimuose, bendradarbiaujant „Caffeine.lt“, skirtas žiūrovų prizas, kurį, balsuodami galėjo išrinkti patys žiūrovai: pasak „Caffeine.lt“ atstovų, Caffeine energija metams (365 kavos puodeliai) skiriama jaunam, energingam, įkvepiančiam, ryškiam ir spalvingam darbui „Me two / Savoj Krūvoj“ (Idėjos autorė Airida Gudaitė, režisierius Jonas Tertelis, Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“).

Apibendrinant savo patirtį „Lietuvos teatro vitrinoje“, komisijos nariai buvo paprašyti parengti trumpą atsiliepimą: „Kam aš gimiau? Koks jausmas bandyti save suprasti? Kas aš esu, kur einu ir kodėl? – tokius klausimus šias penkias dienas kėlė Lietuvos teatro vitrinos kūrėjai. Atvykome iš tokių skirtingų šalių – Belgija, Graikija, Ispanija, Prancūzija ir Slovėnija, tačiau visi vienodai stipriai pasinėrėme į kūrybines vizijas menininkų, kurie siekė apmąstyti mūsų gyvenamą laiką iš socialinės, politinės ir kultūrinės perspektyvos. Šiuos klausimus jie kėlė ekscentriškai, apokaliptiškai, poetiškai, kartais net nuožmiai ir gaivališkai, pasitelkdami įvairias formas, naudodami skirtingus estetinius ir etinius spektaklio kūrimo pricipus. Kartais tapdavo miglota ar pernelyg neapibrėžta – tai nuvesdavo prie nesusipratimų ar net karštų ginčų tokiais esminiais klausimais kaip lytis, klasė, kūnas, moterų įgalinimas, erotiškumas, laisvė ir lygybė. Tačiau nuolat viską gaubė ekstravagantiškumo aura, kuri kažkokiu būdu pateisindavo klaidingo supratimo galimybę. Jaučiamas tikras atsidavimas kuriant, režisuojant, vaidinant ir perteikiant visa tai ne mažiau atsidavusiai teatro žiūrovų auditorijai. Tarsi teatras būtų išlaikęs tą kolektyvinį rituališkumą, kurio mums reikia, kad geriau suprastume, ką reiškia būtų žmogumi. Juk galiausiai, pasak festivalio meno vadovės Kristinos Savickienės, „prigimtinė kiekvieno kūno teisė yra teisė egzistuoti“.

Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba. Festivalį remia Vilniaus miesto savivaldybė. Organizatoriai: VšĮ „Teatro informacijos centras“ ir VšĮ „Vilniaus festivaliai“.

Festivalio organizatorių informacija

Skaityti daugiau